Savjeti za roditelje – početak školske godine

Piše: Ana-Marija Viljušić, mag. rehab.educ.

Nova školska godina je počela i sa sobom nosi različite izazove, kako za dijete, tako i za roditelje. Osim nabave prikladnog školskog pribora, roditeljima je važno osigurati i odgovarajuću podršku kako bi se dijete razvijalo i bilo uspješno u školskom okruženju. Ovaj članak sadržava neke korisne savjete za roditelje, kako bi školska godina protekla što lakše.

1) Organizirajte prostor za učenje.

Za djecu s oštećenjem vida važno je da predmeti imaju svoje mjesto u kući kako bi ih mogli lakše pronaći (Literacy, 2019). Isto vrijedi i za knjige i školski pribor. Neka sve knjige i pribor imaju mjesto na kojem stoje kako bi djeca mogla samostalno pospremiti knjige za idući školski dan, potražiti pojedinu knjigu kada trebaju napisati zadaću, učiti ili ponoviti neko gradivo. Ukoliko postoji potreba, neka mjesta možete označiti taktilnim simbolima ili kontrastnim oznakama, primjerice u ladici s oznakom trokut nalazit će se pribor za geometriju.

2) Pružite direktno iskustvo s predmetima i materijalima.

Kako bi djeca oštećena vida razumjela svijet oko sebe važno je da imaju direktno iskustvo s predmetima, materijalima, živim bićima u njemu. Nedostatak vida znači da djeca ne uče nenamjerno imitacijom već im je potrebno pružiti iskustvo dodirom ili uključivanjem u aktivnost (Literacy, 2019). Na primjer, ako u školi uče o znakovima kako prepoznati gdje je sjever i spomenu mahovinu, potrebno je odvesti dijete u prirodu, dati mu da opipa mahovinu, da pokuša opisati neke karakteristike koje može opipati.

3) Informirajte se o dostupnosti literature.

Istražite koja literatura je potrebna djetetu tijekom ove školske godine i u kojem je formatu ona dostupna. Također, obratite pažnju na format koji će odgovarati potrebama i sposobnostima djeteta. U navedenom dijelu se svakako savjetujte s rehabilitatorom koji radi s vašim djetetom. Rehabilitator vam može dati prijedlog o tome gdje biste mogli pronaći literaturu i s kime možete stupiti u kontakt za nabavu iste.

4) Omogućite pristupačne knjige, igračke i aktivnosti

U razgovoru sa stručnjacima koji rade s djetetom raspitajte se o pristupačnim materijalima za svoje dijete (Literacy, 2019). Neke materijale možete samostalno izraditi, dok će neke biti potrebno kupiti. Stručnjaci koji rade s djetetom moći će Vam preporučiti koji materijali, uređaji, aktivnosti… bi mogli odgovarati Vašem djetetu, a koji ne i koji su razlozi za to.

4) Uključite dijete u kućanske poslove.

Dijete s oštećenjem vida treba biti jednako uključeno u kućanske poslove i poučeno odgovornosti kao videća djeca. Možete dijete poučiti da samostalno napravi sve korake nekog kućanskog posla ili samo neke. Ovo je važno za poučavanje samostalnosti djece, kao i za poticanje djeteta da, kao član obitelji, istoj doprinosi kao i ostali članovi (Literacy, 2019).

5) Surađujte s rehabilitatorom, školom i djetetom.

Za što uspješnije ostvarivanje ishoda u školi važno je da postoji suradnja između roditelja, škole, rehabilitatora i učenika. Svaka osoba koja je dio ove suradnje ima određenu ulogu koju treba ispuniti kako bi se dostigao krajnji cilj, odnosno povećanje djetetove samostalnosti i odgovornosti, ali i postizanje obrazovnih uspjeha. Važno je da pratite smjernice koje dobivate od strane rehabilitatora koji radi s vašim djetetom i uključujete ga u aktivnosti koje su prikladne za njegovu dob i sposobnosti.

6) Objasnite djetetu njegovo oštećenje vida.

Pomozite svojem djetetu da razumije svoje oštećenje vida i to da može drugima objasniti zašto vidi drugačije od drugih ili zašto njegove oči izgledaju drugačije od ostalih. U nekom trenutku, oni će morati odgovarati na pitanja vezano uz njihov vid, stoga je važno pripremiti ih da to rade samopouzdano i s lakoćom. S obzirom na to da djeca sazrijevaju i mijenja se njihovo razumijevanje, a ponekad i zaborave što im je rečeno, potrebno ih je podsjetiti i dodavati najnovije informacije o njihovom oštećenju vida (Cheadle, 1990). Govoriti najnovije informacije o oštećenju vida posebno je važno kod djece koja imaju progresivno oštećenje vida kako bi razumjeli što se događa s njihovim vidom.

6) Objasnite djetetu koja ograničenja ima zbog oštećenja vida.

Dijete će zbog oštećenja vida imati pojedina ograničenja i važno mu ih je objasniti kako bi se smanjila frustracija povezana s lošijim uspjehom ili neuspjehom u aktivnostima. Međutim, objasnite djetetu da to nije drugačije od ograničenja koje imaju drugi ljudi zbog različitih fizičkih karakteristika (Cheadle, 1990).

7) Pružite djetetu razumijevanje i sigurno mjesto.

Neke dane dijete može biti frustrirano, ljuto ili čak tužno zbog postojanja njegovog oštećenja vida. Umjesto da odmah pokušavate mijenjati njegov stav u pozitivan, pružite mu utjehu i razumijevanje. Primjerice, možete reći “Ponekad je zaista teško, zar ne?” ili “Danas je bio težak dan?” (Cheadle, 1990).

8)  Umrežite se s roditeljima djece s oštećenjem vida.

Drugi roditelji djece mogu biti izvor dodatnih informacija, ali i podrške tijekom odgajanja djeteta s oštećenjem vida (Contributors, bez dat.). To će Vam omogućiti dijeljenje iskustava, povezivanje, razgovor o strahovima, verbalizaciju vaših frustracija, osjećaj uvaženosti i razumijevanja od strane drugih („Support Groups for Parents of Children Who Are Blind or Low Vision“, bez dat.). 

Literatura:

Cheadle, B. (1990). Advice to parents of partially sighted children. National Federation of the blind. https://nfb.org/advice-parents-partially-sighted-children  

Contributors, W. E. (bez dat.). Tips for Parents of Visually Impaired Children. WebMD. Preuzeto 16. rujna 2024., s: https://www.webmd.com/eye-health/tips-for-parents-visually-impaired-children

Cushman, C. (2019). 10 Tips for Parents of Children with Visual Impairments. Paths to Literacy. https://www.pathstoliteracy.org/10-tips-parents-children-visual-impairments/

Support Groups for Parents of Children Who Are Blind or Low Vision. (bez dat.). ConnectCenter. Preuzeto 16. rujan 2024., s: https://aphconnectcenter.org/familyconnect/after-the-diagnosis/families-connect/linking-arms-support-groups-for-parents-of-children-who-are-blind-or-low-vision/

Skip to content